Nietypowe zastosowanie LibreOffice i projektora
Dzisiaj dla odmiany przedstawię nietypowy sposób wykorzystania pakietu biurowego Libre.
Ponieważ mój klub bierze udział w I Lidze Seniorów w zapasach w stylu wolnym, jesteśmy gospodarzami kilku meczy. Prezes stwierdził, że zrobimy porządne multimedialne show. Wpadłem na pomysł, aby na dużym ekranie za pomocą projektora były wyświetlane filmy promujące klub i sponsorów.
Ale dlaczego by nie wykorzystać projektora do wyświetlania aktualnego stanu meczu oraz nazwisk walczących zawodników?
Pomyślałem, że nie powinno być z tym problemów, stworzę osobny arkusz w Excelu, który będzie pobierał na bieżąco dane z protokołu.
Praca na Windows 7 z projektorem jest dziecinnie prosta, wybrałem tylko opcje ekran rozszerzony, dzięki czemu mogłem pracować na ekranie laptopa, a projektor wyświetlał „drugi” pulpit.
Wyprzedzając troszkę temat, w trakcie opracowywania ogólnej koncepcji, pomyślałem, że skoro w linuksach jest dostępnych wiele pulpitów, to powinno się na tym pracować o wiele lepiej niż na Windows Seven. Jakież było moje zdziwienie, gdy okazało się (testy na Ubuntu), że nie dość, iż nie można wybrać opcji np. I pulpit na ekranie, II pulpit na projektorze (co aż się prosi o takie zastosowanie), to funkcja rozszerzonego pulpitu na Ubuntu nie działa poprawnie – problem jest nawet z tłem drugiego pulpitu. Szybkie przejrzenie Internetu przekonało mnie, że problem jest powszechny i nie ma jego prostego rozwiązania.
Aby uzyskać efekt rozszerzonego pulpitu w Windows 7
Po podłączeniu projektora, prawy przycisk myszy na pulpicie, wybieramy opcję wyjście -> dwa ekrany (wskazując, który ma być pierwszy, a który drugi – polecam: ekran laptopa 1, projektor 2) i to wszystko. W zależności od karty graficznej sposób może być nieco odmienny, ale na podobnej zasadzie. Przyda tu się długi kabel VGA do podłączenia projektora.
Zdecydowałem się, żeby dane przedstawiać w arkuszu, gdyż na programowaniu się nie znam, a zamierzony efekt uzyskałbym w Excelu bez problemu.
Mając jeden skoroszyt z protokołem meczu, który jest na bieżąco uzupełniany, chciałem aby drugi skoroszyt pobierał z niego dane na bieżąco – konkretnie: aktualny wynik meczu, pkt techniczne i aktualnie walczących zawodników. I tu napotkałem problem z Microsoft Office 2007 (podejrzewam, iż w 2010 jest tak samo). Excel otwiera wszystkie skoroszyty w tej samej instancji, działa wtedy bez problemu aktualizacja na bieżąco między skoroszytami, ale mając jedno okno nie jest w stanie pracować na dwóch pulpitach. Otwierając w Excelu nową instancję nie działały mi wtedy odnośniki do skoroszytu działającego w osobnej instancji.
Pomyślałem, że może w Libre będą działały bez problemu odnośniki do innych skoroszytów, niestety taki sam problem jak w MO. Ale na szczęście jest Internet i rozwiązanie okazało się bajecznie proste – funkcja DDE (dynamiczna wymiana danych). Wystarczyło skopiować komórkę, wkleić w miejscu gdzie dane mają być wyświetlane (Pr. Przycisk myszy ->wklej specjalne (1) -> wybieramy opcję „połącz” (2) i gotowe.
W kwestii jakie dane umieścimy ogranicza nas w sumie tylko wyobraźnia :P
Później wystarczyło już tylko dostosować skoroszyt do ekranu wyświetlanego przez projektor – przeciągamy okno skoroszytu w prawo na drugi pulpit, korzystamy z opcji „pełen ekran” ctrl-alt-j i gotowe.
Jak to rozwiązanie spisało się w praktyce?
Efekt był naprawdę dobry, można zobaczyć choćby i tu
Po co komu taka informacja?
Cóż powyższy sposób można wykorzystać do różnych celów - choćby i w sporcie do prezentacji wyników meczu w tenisa stołowego czy meczu szachowego ?