WebCL czyli OpenCL przeniesiony do internetu.
07.05.2011 19:52
Komputery wykorzystywały karty graficzne odkąd były one dostępne. W miarę rozwoju techniki możliwe obliczenia były coraz bardziej złożone, oraz coraz bardziej uniwersalne. W pewnym momencie można było nawet wskazać jak a nie tylko co ma być obliczone. Jednak dopiero niedawno producenci kart graficznych są w stanie wyprodukować karty zdolne do naprawdę uniwersalnych obliczeń. Jak zwykle bywa najpierw opracowano niekompatybilne rozwiązania (CUDA, AMD Steam), aby po chwili wypracować coś co można nazwać wspólnym standardem.
Tak narodził się OpenCL ogólnie przyjęty standard a zapoczątkowany w stajni Apple, a ostatecznie ustandaryzowany w Khronos. Gdy dodamy do miksu wersję na urządzenia mobilne, uzyskamy rozwiązanie satysfakcjonujące wszystkich. No prawie wszystkich.
Bo tak jak do niedawna aplikacje internetowe nie mogły, renderować grafiki 3D bezpośrednio wykorzystując karty graficzne, tak jak teraz nie mogą one wykonać jakich kol wiek innych obliczeń przy pomocy GPU.
I tutaj do akcji wkracza Nokia z projektem WebCL. I tak jak z WebGL, procesu standaryzacyjnego podjęło się konsorcjum Khronos.
Powstał już nawet prototypowy dodatek do Fx 4, z obsługa WebCL Nokii.