Problemy z PervasiveSQL 11 — szybkie rozwiązanie
PervasiveSQL to dość znany (a może nie?) system bazodanowy od firmy Pervasive. Trudno mi orzec czy popularniejszy od Microsoft SQL czy też MySQL, w każdym razie korzysta z niego wiele działów księgowo-kadrowych wykorzystujących program Symfonia.
Kombajn ten jest także używany w mojej firmie i, co ciekawe, jest obsługiwany przez zewnętrzną firmę. Co to oznacza? - ano, że w przypadku jakichkolwiek problemów zgłaszamy to właśnie do ww. firmy i czekamy na reakcję. Proste i wygodne? Jak najbardziej, jedynie z czasem reakcji bywa różnie...
Najlepszym przykładem ostatnie wydarzenia, kiedy to nagle dwie wersje Symfonii (Kadry i Płace oraz Środki Trwałe) wywaliły błąd 46 i odmówiły współpracy.
Panie zameldowały o tym fakcie firmie obsługującej Symfonię i srodze się rozczarowały, poinformowano je bowiem, że ze względu na okres urlopowy czas reakcji ulegnie w tym przypadku wydłużeniu - najpewniej kilkunastogodzinnemu. (!!!) Jedyne co zaproponował serwis to reset serwera na którym pracuje Pervasive a jako, że działa on u nas na WindowsServer2012, którym mam zaszczyt administrować ( ;) ), miałem do owego restartu się przyczynić.
Mimo presji działu księgowo-płacowego odmówiłem jednak. Dlaczego? Ano firma w której pracuję jest mała, kilka serwerów na krzyż a ten WS2012 odpowiadał nie tylko za tego nieszczęsnego Pervasive'a ale także za pliki oraz licencje SolidWorks. Owszem, restart nie trwa długo (Dell T420), postanowiłem jednak poszukać innego rozwiązania.
No cóż, najprostszym wydawało się "zabicie" procesu Pervasive'a w TaskMgr i tak też zrobiłem. Proces ten to oczywiście:
Pervasive PSQL 11.30 Component
Klikamy na niego prawym przyciskiem myszy i zamykamy.
OK, a jak go teraz "odpalić"? Nic prostszego, uruchamiamy services.msc i szukamy procesów odpowiedzialnych za Pervasive'a. Po chwili widać, że są dwa:
Pervasive PSQL Relational Engine
Pervasive PSQL Transactional Engine
Jak widać uruchamiają się automatycznie przy starcie systemu (czyli reset istotnie by pomógł) ale na tą chwilę ich stan figuruje jako "zatrzymany".
Co zrobić? Przechodzimy do właściwości i w obu procesach klikamy "uruchom". Po chwili ich stan ulega zmianie na "działa".
Pozostaje jedynie wykonać telefon do księgowości z prośbą aby Panie uruchomiły ponownie swoje Symfonie :)
I na sam koniec taka uwaga, że można także spróbować odpalić niedziałające procesy "z palca" - ich lokalizacje to:
"C:\Program Files (x86)\Pervasive Software\PSQL\bin\w3sqlmgr.exe"
"C:\Program Files (x86)\Pervasive Software\PSQL\bin\ntbtrv.exe"