Blog (18)
Komentarze (138)
Recenzje (0)
@skala67Grafika 3D: Blender, cz. X – tekstury

Grafika 3D: Blender, cz. X – tekstury

Materiały, gdzie mamy do dyspozycji kolor, przeźroczystość czy połysk, to zdecydowanie za mało. Wyobraźmy sobie, że chcemy mieć obiekt wielokolorowy, z logiem na środku i chropowatą powierzchnią. Tu z pomocą przychodzą właśnie tekstury czyli obrazy (zwykle kolorowe) o różnej naturze.

574995

Do czego nam tekstury

Tekstury służą głownie do zwiększenia realizmu tworzonych grafik, a możemy wykorzystać je w wielu sytuacjach:

  • Nałożenie jakiegoś obrazka/grafiki na obiekt
  • Miejscowa zmiana przeźroczystości
  • Lokalne nałożenie dodatkowego koloru
  • Zmiana faktury, chropowatości powierzchni

Konteksty tekstur

Tekstury mogą być wykorzystywane na kilka różniących się sposobów:

  • Własność materiału - podstawowe zastosowanie - dziś tym się zajmiemy;
  • Rodzaj narzędzia rzeźbiarskiego - o tym było wspomniane w części dotyczącej rzeźbienia;
  • Tło świata (World).

Źródła tekstur

Ogólnie do dyspozycji mamy kilka sposobów pozyskania tekstur:

  • Generowanie tekstury proceduralnej - na podstawie różnych algorytmów otrzymujemy różne "wzorki";
  • Generowanie obrazu rastrowego w Blenderze - najczęściej do celów testowych;
  • Malowanie obrazu rastrowego w Blenderze - zwykle związane z UV i Texture Paint
  • Wczytanie z pliku (np. w formacie png) obrazu rastrowego - najczęściej występujący typ tekstury.
  • Wczytanie z pliku (np. w formacie mpg) filmu czy animacji

Zakładka Texture

Aby móc zarządzać teksturami zwykle musimy rozsunąć prawe okno właściwości, aby pojawiła się zakładka z teksturami.

ZakładkaTekstury
ZakładkaTekstury

Tekstury, analogicznie jak materiały, gromadzimy w postaci biblioteki, skąd możemy je pobierać.

Biblioteka tekstur
Biblioteka tekstur

Nowa tekstura

Na początku biblioteka z teksturami jest pusta i musimy sami dodać parę tekstur do biblioteki. Wciskając przycisk New możemy utworzyć nową teksturę. Gdy chcemy na bazie już istniejącej stworzyć nową, to wciskamy plus [+]. Tym samym ta nowo utworzona tekstura będzie kopią poprzedniej. Naszym zadaniem jest zmiana parametrów tekstury na nowe.

Nowa tekstura
Duplikacja tekstury

Podobnie jak dla materiałów, dodawanie tekstur będzie miało zatem charakter nieco interaktywny, gdyż będziemy określali szereg różnych parametrów dla różnych atrybutów, a w okienku podglądu kontrolowali wynik działania. Możemy wpływać na okienko podglądu zmieniając kształt obiektu do podglądu (sześcian, kula, płaszczyzna itd), jak i jego zawartość (tylko sama tekstura lub materiał z teksturą nałożony na obiekcie). Pamiętajmy o nazywaniu adekwatnie nowych tekstur - porządek, to bardzo ważna sprawa dla modelarzy 3D.

Zarządzanie teksturami
Zarządzanie teksturami

Tekstura jako atrybut materiału

Gdy chcemy jakiemuś obiektowi nadać teksturę, to koniecznie musimy wcześniej zdefiniować dla niego materiał, gdyż teksturę przypisujemy do materiału, a nie bezpośrednio do obiektu (tekstura w kontekście materiału).

Kontekst materiału dla tekstury
Kontekst materiału dla tekstury

Kilka tekstur dla jednego materiału

Zdarza się, że jeden materiał może wymagać kilku tekstur, np. jedna za grafikę z logiem na środku, druga za chropowatość, a trzecia za ogólną kolorystykę materiału. Tekstury wstawiamy na sloty, gdzie możemy je sortować lub kopiować.

Kilka tekstur dla jednego materiału
Kilka tekstur dla jednego materiału

Wpływ tekstury na kolor materiału

Tekstura ma swój kolor (lub kolory), który jest niezależny od koloru materiału, do którego jest przypisana. Możemy wpływać na oddziaływanie tych kolorów: pochodzących od materiału (Difuse, Specular) i pochodzących od tekstury. Tekstury czarno-białe dodatkowo mogą pełnić funkcję maski czyli przysłaniać kolory materiału (i wydobywać kolor tekstury zdefiniowany na zakładce Influance -> Color), tam gdzie tekstura jest biała lub przepuszczać kolor materiału, gdzie tekstura jest czarna.

Wpływ tekstury na kolor materiału
Wpływ tekstury na kolor materiału

Ramp - gradient kolorów

Gdy zależy nam na wprowadzeniu przejścia kolorów - możemy użyć gradientu -Ramp.

Ramp - gradient kolorów tekstury
Ramp - gradient kolorów tekstury

Typy tekstur

Najważniejszym parametrem tekstury, który determinuje jej wygląd jest jej typ.

Tekstury proceduralne

Spośród tekstur proceduralnych, a więc generowanych przez Blendera na podstawie "jakichś" tam algorytmów możemy uzyskać kilka ciekawych efektów.

Tekstury: Blend, Magic, Noise
Tekstury: Blend, Magic, Noise
Tekstura Clouds
Tekstura Clouds
Tekstura Wood
Tekstura Wood
Tekstury Stucci, Voronoi
Tekstury Stucci, Voronoi
Tekstury Marble, Musgrave
Tekstury Marble, Musgrave
Tekstura Distorted Noise
Tekstura Distorted Noise

Tekstury na bazie obrazów rastrowych

Obrazy bitmapowe (rastrowe) to chyba najczęściej wykorzystywane źródła tekstur. Przy okazji pokaźną bibliotekę darmowych tekstur możemy znaleźć pod adresem http://www.textures.com.

Tekstura oparta na obrazku
Tekstura oparta na obrazku

Mogą być generowane jak i wczytywane z pliku.

Tekstury obrazkowe - generowane
Tekstury obrazkowe - generowane
Tekstura oparta na obrazie z pliku
Tekstura oparta na obrazie z pliku

Źródłem tekstur mogą być też pliki wideo lub sekwencje obrazów.

Animowana tekstura
Animowana tekstura

Mapping - Mapowanie tekstur

Po wybraniu obrazka jako tekstury, należy zadecydować, jak zostanie on nałożony (nawinięty) na obiekt, jakie przyjmie rozmiary i skąd zacznie się owe nakładanie.

Mapping - nawijanie tekstury na obiekt
Mapping - nawijanie tekstury na obiekt

Image Mapping - mapowanie obrazka

Dodatkowo możemy określić powielanie obrazka tekstury oraz ew. jego przycięcie.

Image Mapping - mapowanie obrazka tekstury
Image Mapping - mapowanie obrazka tekstury

Image Sampling - dokładność renderowania obrazka tekstury

Image Sampling - dokładność renderowania obrazka tekstury
Image Sampling - dokładność renderowania obrazka tekstury

Influance - wpływ tekstury na materiał i obiekt

Powyższe ustawienia określają parametry tekstury, jednak dopiero na zakładce Influence określamy stopień i sposób oddziaływania tekstury na materiał i obiekt.

Wplyw na strefę Difuse, Specular i kolor tekstury
Wplyw na strefę Difuse, Specular i kolor tekstury
Wpływ na strefę Shading
Wpływ na strefę Shading
Wpływ na chropowatość i geometrię
Wpływ na chropowatość i geometrię

Dla chętnych małe ćwiczenie - do naszego stolika z zastawą dodamy przekrojoną pomarańczę.

575061

Oczywiście dla tych, co mają niedosyt wiedzy tradycyjnie polecam:

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (14)