Do Excela trafia sztuczna inteligencja – uzupełni arkusz na podstawie zdjęcia odręcznej tabeli

Arkusz kalkulacyjny Microsoftu dostępny w ramach pakietu Office 365 otrzyma nowe, ciekawe funkcje. Do Excela trafi sztuczna inteligencja, a wraz z nią 4 konkretne zastosowania. Producent upraszcza, że Excel to tak naprawdę trzy główne elementy: komórki z danymi, silnik odpowiedzialny za obliczenia oraz zestaw narzędzi pozwalający na pracę z danymi. Teraz do kompletu dochodzi SI, dzięki której w arkuszu pojawią się nowe elementy: funkcja pomysły, nowe typy danych, dynamiczne tablice oraz (co na pierwszy rzut oka najciekawsze) – możliwość uzupełniania arkusza danymi automatycznie odczytywanymi ze zdjęcia wykonanego smartfonem.

Do Excela trafia sztuczna inteligencja – uzupełni arkusz na podstawie zdjęcia odręcznej tabeli
Oskar Ziomek

To funkcja, dzięki której Excel będzie zdolny odczytać i wprowadzić do komórek w arkuszu dane, które znajdowały się na wydruku na papierze. Aby zeskanować dokument, wystarczy użyć smartfona z zainstalowaną aplikacją Excela. Kartka zostanie automatycznie rozpoznana, z kolei użytkownik będzie miał możliwość zaznaczenia tego fragmentu zdjęcia, na którym znajduje się tabela z danymi. Algorytmy rozpoznawania obrazu odczytają wartości, które trafią do komórek. Co ciekawe, tabela na kartce nie musi być wydrukiem z komputera. Microsoft sugeruje, że skutecznie będą również rozpoznawane odręczne notatki.

Zaznaczanie fragmentu z tabelą na zdjęciu w aplikacji Excel na Androida.
Zaznaczanie fragmentu z tabelą na zdjęciu w aplikacji Excel na Androida.

Inna nowość to inteligentne sugestie, które w skrócie nazwano Pomysłami. Dzięki nim osoba korzystając z Excela ma być w stanie jeszcze lepiej zrozumieć analizowane dane i wykorzystać więcej narzędzi dostępnych w programie, by w efekcie stworzyć czytelniejszy arkusz. Pomysły będą zależne od typów danych i generalnie dopasowane do konkretnych sytuacji, a wszystko za sprawą wspomnianej na wstępie sztucznej inteligencji. Szczegóły działania Pomysłów zostały opisane przez Microsoft w odrębnym artykule.

Ostatnie dwie nowości to nowe typy danych oraz dynamiczne tablice. W pierwszym przypadku chodzi o opcję automatycznego uzupełniania informacji w arkuszu, które dotyczą notowań giełdowych, bądź danych geograficznych. Wystarczy zmienić typ danych na jeden z wyżej wymienionych, by Excel sam podpowiedział, jakie informacje może automatycznie pobrać do arkusza – funkcjonalność ta została częściowo przybliżona na stronie Microsoftu.

Nowe typy danych obejmują także dane geograficzne.
Nowe typy danych obejmują także dane geograficzne.

Dynamiczne tablice polubią natomiast ci użytkownicy, którzy często korzystają z funkcji, których wynikami są właśnie zestawy danych, a nie pojedyncze wartości. Excel będzie je potrafił automatycznie wkleić do wolnych komórek w ramach edytowanego fragmentu arkusza, przyspieszając nieco całą operację. Tylko dynamiczne tablice z opisanych tu nowości są dostępne już od dziś, ale wyłącznie dla testerów w ramach programu Insider. Pozostałe zapowiedziane nowości mają trafić do Excela już wkrótce.

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (67)