Gmail z funkcją Smart Reply: aplikacja sama podpowie, co odpowiedzieć
W ubiegłym roku Google uruchomiło usługę Smart Reply dla usługi Inbox by Gmail. Wykorzystuje ona maszynowe uczenie się do sugerowania użytkownikom odpowiedzi na listy. Wielu trudno będzie w to uwierzyć, ale Smart Reply jest wykorzystywany już w 12% odpowiedzi wysyłanych na urządzeniach przenośnych.
18.05.2017 12:53
Sukces ten zachęcił Google'a do pójścia o krok dalej i utworzenia Smart Replay for Gmail. Koncern zapewnia, że wersja ta jest bardziej wydajna pod względem przetwarzania algorytmów i zwiększa odsetek użytecznych sugestii.
Zainspirowani tym, w jaki sposób ludzie rozumieją języki oraz pojęcia, wykorzystaliśmy hierarchiczny model języka. Wykorzystuje on hierarchię modułów, w których można uczyć się, zapamiętywać i rozpoznawać wzorce, czytamy na blogu Google'a. Badacze z Google'a twierdzą, że dzięki technologii uczenia się sieci neuronowe po analizie dużej liczby modułów są w stanie wyłapać subtelności w przetwarzanych zdaniach, takie jak np. liczbę osób, których dotyczy konwersacja, miejsca, w których się odbywa czy uczucia tych osób względem siebie, względem osób i sytuacji przez nie opisywanych.
W pierwotnej wersji Smart Replay analiza była dokonywana słowo po słowie, a później tworzono potencjalne użyteczne odpowiedzi. Tego typu praca może w wielu przypadkach przebiegać bardzo efektywnie, ale wymaga olbrzymich mocy obliczeniowych. Badacze Google'a stwierdzili, że lepszym rozwiązaniem będzie przetworzenie całej wiadomości w jednym przebiegu, podczas którego analizowane są wspomniane powyżej elementy, jak liczba osób czy przedmiot rozmowy.
Gdy nowy model tworzenia odpowiedzi został przetestowany, okazało się, że świetnie sobie radzi. Na tyle dobrze, że do zaproponowania odpowiedzi nie potrzebuje, by odbiorca informacji zaczął ją pisać. Model nie potrzebuje zatem wstępnych sugestii czy wyrazów, dla których po prostu poszuka synonimów i zaproponuje stworzone przez siebie zdania. Co więcej, proponowane odpowiedzi nie są bezosobowe, a wyrażają uczucia, algorytmy tworzą je tak, jakby rozumiały, co się dzieje i reagują podobnie jak ludzie.
Google przyznaje, że stworzenie Smart Reply for Gmail było możliwe właśnie dzięki szerokiemu rozpowszechnieniu się Smart Reply for Inbox by Gmail. Dzięki temu bowiem algorytmy dysponowały gigantyczną bazą korespondencji, którą mogły analizować i na podstawie której mogły się uczyć.