Blender renderuje dla VR, rysowanie idzie mu coraz lepiej
Świeżo wydany Blender 2.78 zabawi z nami dłuższy czas. Zespół pracujący nad programem zamierza powoli odchodzić od tej gałęzi rozwojowej i skupić się na Blenderze 2.8, więc w obecnej gałęzi nie należy spodziewać się rewolucyjnych nowości. Będą to raczej drobne poprawki już istniejących elementów.
29.09.2016 16:24
Podążając za ostatnimi trendami, silnik renderujący Cycles zyskał możliwość renderowania przestrzennych obrazów stereoskopowych, które można oglądać na goglach wirtualnej rzeczywistości. Mechanizm ten obsługuje także technikę łączenia tekstur na biegunach, która redukuje artefakty, gdy oglądający patrzy prosto w górę lub w dół.
Znacznie poprawione zostało także renderowanie przemieszczeń powierzchni i podpodziałów, aczkolwiek ten element należy traktować jako eksperymentalny. Ponadto kolejne elementy procesu renderowania zostały zoptymalizowane, a silnik został przystosowany do pracy na kolejnych kartach graficznych (GTX 1060, 1070 i 1080). Rozwiązany został też problem z kiepskimi wynikami na takich kartach, jak 980 Ti i Titan X.
Wciąż poprawiany jest system odręcznego rysowania na potrzeby animacji. Narzędzie Grease Pencil zostało nieco przerobione, by przypominać to, co znajdziemy w innych programach do rysowania. W nowym blenderze znajdziemy bardziej intuicyjne warstwy i kilka podstawowych narzędzi do rysowania. Ponadto teraz warstwy mogą przechowywać rysunki w wielu kolorach i kreski różnej grubości, co wcześniej było niemożliwe i dość irytujące.
W Blenderze 2.78 pojawiła sie także wstępna obsługa formatu Alembic (.abc), przedstawionego podczas SIGGRAPH 2011. Format ten został przygotowany z myślą o wymianie obiektów geometrycznych w obrębie jednego projektu w grupie osób pracujących na tych samych zasobach. Alembic może przechowywać geometrię, hierarchię transformacji i ułożenie kamery, trwają prace nad dodaniem do niego możliwości zapisywania materiałów. W Blenderze można importować różne obiekty geometryczne i kamery, a eksportować można dodatkowo cząsteczki i włosy.
Ponadto w Blenderze pojawiły się nowe rozszerzenia, drobne zmiany w interfejsie użytkownika, poprawki w API Pythina, renderowania tkanin i inne usprawnienia. Warto tu wspomnieć o poprawionych Bendy Bones – kościach, które pozwalają budować szkielety dla animacji w bardziej elastyczny sposób. Dzięki temu szkielety powinny być prostsze, lżejsze, a tworzenie animacji szybsze i bardziej wydajne.