Dzięki sztucznej inteligencji tania kamerka internetowa zastąpiła Kinecta
Na liście powodów, ze względu na które można nie lubićMicrosoftu poczesne miejsce zajmować będzie ubicie Kinecta. Togenialne urządzenie łączyło kamery i wykorzystujący emiterpodczerwieni sensor głębokości, by pozwolić oprogramowaniu naodczytanie ruchów użytkownika w przestrzeni. Jako czujnik ruchu dlakonsol Xbox i Windowsa wygrywało pod każdym względem z prymitywnymPSEye. Jednak z tylko sobie znanych powodów Microsoft w październikuzeszłego roku ostatecznie zakończył swoją przygodę z Kinectem.Czym więc zastąpić Kinecta? Izraelsko-amerykański zespół ma nato ciekawą odpowiedź – byle czym.
30.01.2018 20:44
Kinect śledził ruch obiektów w przestrzeni za pomocą sztuczkize światłem strukturalnym – promiennik podczerwieni rzutowałprzed kamerą chmurę punktów, których położenia rejestrowałakamera z filtrem podczerwonym. Może nie dorównywało to w precyzjizestawom kamer do filmowego motion trackingu, ale było znacznietańsze i nie wymagało od graczy noszenia obcisłych kombinezonów zprzyczepionymi do nich plastikowymi kuleczkami.
Zbudowane przez izraelskiego badacza AI Drora Ayalona oraznowojorskiego artystę multimedialnego Ora Fleishera rozwiązanie onazwie Skeletron jest jednak jeszcze tańsze niż Kinect. To systemktóry w czasie rzeczywistym przewiduje ruchy stawów i pozycjeludzkiego szkieletu z danych dostarczanych z dowolnego źródławideo, nawet pozyskanego z taniej kamerki internetowej.
Osiągnięcie to możliwe było dzięki wykorzystaniupracy niemieckich informatyków w zakresie zastosowaniakonwolucyjnych sieci neuronowych do wnioskowania o pozycji ciała w3D na podstawie obrazu 2D. Opracowane tam algorytmy zostałyuruchomione na frameworku TensorFlowGoogle’a – a efekt można zobaczyć na poniższym filmie.
Skeletron: Predicting human pose in 3D using any camera
Co szczególnie warte podkreślenia, Skeletron to nie tylkoartystyczna zabawka. Oprogramowanie przesyła dane bezpośrednio dosilnika Unity3D, pozwalając w przyszłości niezależnym producentomna tworzenie własnych, kinectopodobnych gier sportowych czytanecznych, które do działania będą wymagały zwykłej kamerkiinternetowej.