Gemius zmienia metodologię statystyk w Ranking.pl
W drugiej połowie kwietnia pisaliśmyo zadziwiających wynikach badania gemiusTraffic, publikowanych wserwisie Ranking.pl, według, których nagle ilawinowo wzrósł procentowy udział przeglądarki Internet Explorerprzy jednoczesnym spadku udziału Firefoksa i Opery wśród polskichinternautów. W najnowszym biuletynie firmy Gemius poinformowano, żeulega zmianie metodologia tego badania. Ten nagły i trudny do wytłumaczenia "wzrost" wzbudził wielekontrowersji wśród użytkowników. Powszechnie uważa się bowiem, żeudział alternatywnych do IE przeglądarek sukcesywnie rośnie. Wzrostbył tym bardziej zastanawiający ponieważ zanotowała go przestarzałajuż wersja 6. Internet Explorera. W kwietniowym materialespekulowaliśmy, że mogło się tak stać w wyniku objęcia badaniemużytkowników z jednego (lub kilku) z dużych portali horyzontalnychponieważ nagle wzrosła tzw. wielkość próby - tj. ilość przebadanychużytkowników. Powszechnie wiadomo, że użytkownicy takich portali wdużo mniejszym stopniu - niż użytkownicy portali technologicznych -korzystają z alternatywnych rozwiązań. Przypomnijmy, że badanie gemiusTraffic realizowane jest poprzezskrypty wbudowane w witryny WWW objęte badaniem. Każdy użytkownikodwiedzający taką witrynę jest identyfikowany na podstawie tzw.cookies. Badanie to nie jest doskonałe (jeżeli ta sama osoba łączysię z witryną z więcej niż jednej przeglądarki i/lub lokalizacji tojest "liczona" wielokrotnie, z drugiej strony kilka osóbkorzystających z jednego komputera i jednej przeglądarki jestzaliczanych jako jeden użytkownik) jednak stanowi mimo wszystkoobiektywne źródło informacji o odwiedzających witrynęużytkownikach. Dane z poszczególnych witryn są zbierane, sumowane,przetwarzane i tak właśnie powstaje wspomniany ranking. Gemius nie wyjaśnił zastanawiających zmian w wynikach. W najnowszymbiuletynie Ranking.pl czytamy jednak, że z powodu coraz szerzejopisywanego problemu kasowalności cookie, firma Gemius SAzdecydowała się na zmianę metodyki obliczania prezentowanychstatystyk. Zamiast cookies, podstawą prezentacji będą odsłony. Doczasu wprowadzenia nowej metody została wstrzymana publikacjadanych w serwisach zagranicznych. Jednocześnie zespół Gemiuspragnie zapewnić, że dołoży wszelkich starań, aby publikacja danychobliczanych zgodnie z nową metodą nastąpiła jak najwcześniej, aprace nad jej wdrożeniem nie zakłócały publikacji wyników na łamachserwisu Ranking.pl. Trudno powiedzieć, że czy decyzja o zmianie metodologii byławynikiem zaburzenia dotychczasowych - powszechnie widocznych -trendów. Miejmy jednak nadzieję, że zmiany - jakiekolwiek byłybyich przyczyny - spowodują urealnienie wyników. Warto na koniec dodać, że według najnowszych statystyk Ranking.pl, udział Internet Explorera 6wśród polskich internautów spadł do 54,6%, natomiast Firefoksa 2.xi Opery 9 wzrósł - odpowiednio do 18,8% i 5,1%. Udział InternetExplorera 7 nieznacznie wzrósł do 10,4%, a Firefoksa 1.x spadł do8,1% (porównanie do naszego kwietniowego materiału).Należy jednak przy tym podkreślić, że wielkość próby znówzmniejszyła się z 19,2 do 17,2 mln.
13.05.2007 22:41