GIMP świętuje 20 urodziny, choć od dawna drepcze w miejscu

GIMP świętuje 20. urodziny. 21 listopada 1995 roku na Usenecie pojawiła się informacja o dostępności nowiutkiego, otwartego programu do pracy z grafiką. Jego autorzy, Peter Mattis i Kimball Spencer, członkowie koła eXperimental Computing Facility na uniwersytecie w Berkley, stworzyli go, by odwdzięczyć się społeczności za wolne oprogramowanie. Treść ogłoszenia została oczywiście zachowana, wraz z listą możliwości pierwszej wersji i planami na przyszłość.

GIMP świętuje 20 urodziny, choć od dawna drepcze w miejscu

23.11.2015 | aktual.: 23.11.2015 16:36

Obraz

W 20-letniej historii programu prawdopodobnie najbardziej konstruktywne były lata 2006-2012. Dzięki projektowi openUsability nawiązana została współpraca z Peterem Sikkingiem z man+machine works, który pokazał deweloperom jak opracować nowy, spójny interfejs programu. Dzięki temu GIMP przestał wyglądać jak dzieło Frankensteina, zlepione z funkcji dodanych do niego „bo można”. Dzięki Peterowi został przystosowany do przyzwyczajeń profesjonalnych grafików, pracujących z dobrze przemyślanymi, komercyjnymi pakietami graficznymi. W tym okresie dopracowanych zostało także wiele narzędzi i ogólna wizja rozwoju programu. Przez ostatnie 3 lata Peter odsuwał się od projektu, a w tym roku ostatecznie zrezygnował. Wiki gui.gimp.org została przejęta przez Jehana Pagesa, który uruchomił nową listę mailingową.

Strona GIMP-a z 1998 roku
Strona GIMP-a z 1998 roku

Ostatnie kilka lat to przede wszystkim prace nad przeniesieniem GIMP-a na silnik GEGL, co wymagało przepisania lub poprawienia praktycznie wszystkich części programu. Z zewnątrz jednak trudno zobaczyć efekty tych prac. Ponadto ostatnimi czasy aktywność deweloperów spada. Do bazy trafia coraz mniej nowego kodu, a i społeczność deweloperów się kurczy. Niektórzy uważają, że GIMP umiera, programiści nie mają motywacji by nad nim pracować i trzeba sięgnąć po zbiórki wśród użytkowników, by ponownie „rozpędzić” projekt.

GIMP 1.2 na Windowsie 2000
GIMP 1.2 na Windowsie 2000

Prawdopodobnie można to zrobić, a takie projekty jak Krita doskonale sobie z tym radzą. Problem w tym, że GIMP nie ma w tej chwili osoby, która byłaby w stanie się tym zająć. Na razie nie ma chętnych, którzy zgodziliby się pracować nad GIMP-em w pełnym wymiarze godzin. Zdarzało się jednak, że programiści sami zbierali fundusze na swoje projekty – na przykład Jehan Pages zbierał na system malowania symetrycznego.

Przede wszystkim trzeba jednak pamiętać, że to nie brak pieniędzy blokuje rozwój GIMP-a, a GEGL. Nowy silnik to oczywiście obietnica niedestruktywnej edycji, dostępu do wielu przestrzeni barw i większej precyzji zapisu barw, ale najpierw trzeba przeportować istniejące już części na nowy silnik. To też główny powód dla którego większość zmian w repozytorium wprowadza Michael Natterer. Proces jest dość żmudny, a przy tym bardzo wymagający, więc niewiele osób podejmuje wyzwanie.

Wszystkie nowe funkcje będą musiały działać z GEGL-em, więc programowanie ich tak, by działały już teraz, jest zabronione. Nowości zostaną dodane dopiero w wersji 2.10, ale nie wiadomo, kiedy zostanie wydana. Wersja 3.0 nie przyniesie niczego nowego, bo ma skupić się na przeniesieniu programu na GTK+3 i przywróceniu możliwości pracy z tabletami Wacoma na Windowsie i Macach. Ta wersja także nie ma wyznaczonej daty wydania. W efekcie wszystkie ciekawe nowości i nowatorskie pomysły zostały wstrzymane do wydania wersji 3.2 GIMP-a. Nie ma powodu, by deweloperzy publikowali kod już teraz, skoro ich dzieła dotrą do użytkowników za kilka lat. Do tego czasu wiele się może zmienić.

GIMP 2.9.1, styczeń 2014
GIMP 2.9.1, styczeń 2014

W dniu 20 urodzin GIMP-a została wydana stabilna wersja 2.8.16, którą możecie pobrać z naszej bazy programów dla Windowsa i Linuksa (dla OS X jeszcze nie została przygotowana). W niej znajdziemy między innymi możliwość odczytywania grup warstw w plikach OpenRaster, poprawione odczytywanie grup warstw w plikach PSD, drobne poprawki interfejsu i tłumaczeń.

Prace nad przeniesieniem GIMP-a na silnik GEGL zbliżają się do końca i prawdopodobnie czeka nas jeszcze najwyżej rok zastoju. Po wydaniu wersji 2.9.2 deweloperzy zapewne zabiorą się za „szlifowanie” detali i przyjdzie pora na optymalizację (testowe wersje GIMP-a działają przyzwoicie, ale niektóre operacje zajmują zdecydowanie za dużo czasu).

W najbliższym czasie rozwojowa gałąź GIMP-a zyska także możliwość pracy z obrazami zakodowanymi z 16 i 32 bitami na kanał, bazową obsługą formatu OpenEXR, zaawansowanym zarządzaniem kolorem, nowymi narzędziami oraz podglądem na żywo wielu filtrów. Po zakończeniu prac to wszystko zostanie umieszczone w GIMP-ie 2.10. Kolejnym większym krokiem będzie wydanie GIMP-a 3.0, którego interfejs wykorzysta biblioteki GTK+3.

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (68)