Irytujące okienka znikną? Komisja Europejska dostrzegła błąd
Komisja Europejska może ułatwić życie internautom. Chodzi o irytujące okienka z informacjami na temat plików cookies. Ktoś doszedł do wniosku, że nie do końca spełniają swoją rolę.
05.01.2024 12:40
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Od 2018 r. przeglądanie stron internetowych stało się nieco trudniejsze. Wynika to z wprowadzenia ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, znanego jako RODO. W praktyce oznacza ono, że wchodząc na stronę internetową, użytkownik musi zadecydować czy zgadza się na wykorzystanie plików cookie, czy nie. Jeśli odmówi, podobne okno zobaczy za każdym razem, gdy tę stronę odwiedzi.
Jak informuje Die Welt, Komisja Europejska doszła do wniosku, że powinno to wyglądać nieco inaczej. Teraz użytkownicy często nieświadomie akceptują wykorzystanie ciasteczek lub zgadzają się na to, by nie musieć się męczyć z ciągłym odrzucaniem prośby danego serwisu. Mała rewolucja, która może nas czekać, ma być korzystna dla internautów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zgoda na wykorzystanie cookies? Raz a porządnie
Zgodnie z doniesieniami niemieckich mediów, zasady wykorzystania plików cookie zmienią się wiosną 2024 r. Jak powiedział unijny komisarz ds. sprawiedliwości, Didier Reynders, wykorzystywanie plików cookies do przetwarzania danych osobowych nie może odbywać się bez wyraźnej zgody użytkownika, ale nie jest to tożsame z tym, że korzystanie z sieci ma być uciążliwe.
- Zajmiemy się rosnącym "zmęczeniem plikami cookie" wśród użytkowników Internetu, pomagając jednocześnie konsumentom lepiej zrozumieć modele reklam i wybierać mniej inwazyjne reklamy. Na przykład konsument nie powinien być ponownie pytany, czy chce zaakceptować pliki cookie, aż do upływu roku od ostatniego żądania – komentuje Reynders.
Komisarz dodaje, że ciągłe dopytywanie się o korzystanie z plików cookie, prowadzi do automatycznego wyrażania zgody, bez świadomości, co właściwie zostało zatwierdzone i jakie ma to konsekwencje.
Łaska dużych platform
Komisja Europejska chce, by duże platformy, takie jak Meta, TikTok, Microsoft, Apple czy Amazon zobowiązały się do "obietnicy dotyczącej plików cookie". Takie zobowiązanie miałoby wiązać się z udostępnieniem klarownych informacji na temat korzystania z plików cookie, przy jednoczesnej ochronie przed natrętnym powracaniem pytań o zgodę na ich wykorzystanie.
- Jestem pewien, że ta dobrowolna inicjatywa może otworzyć drzwi do nowych praktyk w Internecie, które będą wówczas lepiej chronić prawa konsumentów – podsumowuje Reynders.
Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl