Jak szybko serwisy naprawiają elektronikę w Polsce? Zaskakujące wyniki badań
Awarie sprzętu elektronicznego są nieuniknione. Prędzej czy później zdarzają się każdemu. Nie muszą być jednak udręką - pod warunkiem, że serwisy elektroniki działają sprawnie. A jak z tym jest w Polsce? Właśnie pojawiły się pierwsze tego typu wyniki badań. Sytuacja wygląda obiecująco.
21.01.2021 | aktual.: 06.03.2024 21:45
Badanie przeprowadziła firma analityczna SW RESEARCH na zlecenie firmy FIXIT SA, świadczącej usługi opieki posprzedażowej. Badanie wykonano metodą CAWI.
Jak się okazuje w przypadku ponad 75 procent osób wysyłających sprzęt do naprawy, otrzymywały je z powrotem do maksymalnie tygodnia. W przypadku 24,2 proc. konsumentów - nawet do dwóch dni. Najmniejszy odsetek osób (19,9 proc.) musiał czekać do dwóch tygodni.
Pomimo pandemii Polacy najczęściej zgłaszali awarie osobiście w sklepie lub serwisie (49 proc. respondentów), a takżę telefonicznie (40,1 proc.). Najradziej takie zgłoszenia napływały natomiast bezpośrednio przez stronę internetową (7,3 proc.) i aplikację (4,5 proc.). Polscy konsumenci jednak w takich sytuacjach preferują kontakt bardziej bezpośredni.
Jakiego rodzaju sprzęt serwisy naprawiały najszybciej? Okazuje się, że smartfony - do 35,7 proc. klientów powróciły one w czasie zaledwie dwóch dni.
W przypadku 90,7 proc. napraw w urządzeniach nie następowały dalsze lub ponowne problemy techniczne.
Najczęstszym sposobem rozwiązania usterki była próba naprawy sprzętu (78,5 proc.) - znacznie rzadziej sklep proponował zwrot środków na kartę upominkową lub wymianę na voucher (7,7 proc.), czy też zwrot pieniędzy (7,1 proc).
Oprócz perspektywy konsumentów, nie należy tutaj zapominać o sprzedawcach porozumiewających się z serwisami poszczególnych producentów. Jak wynika z badania, ich doświadczenia są również raczej pozytywne. W 83,3 proc. przypadków obsługa sklepu była zadowolona ze skuteczności i jakości napraw, a także przestrzeganiem ich terminów i łatwością zgłaszania reklamacji (po 81,5 proc. pozytywnych ocen w tych dwóch kategoriach). Jedynym bardziej rażącym minusem, jaki tutaj zauważono to czas oczekiwania na odpowiedź - co czwarty sprzedawca uznał, że był on zbyt długi.
Przedstawione dane w raporcie pokazują, że nawet w warunkach pandemii sklepy i serwisy są w stanie wyjść naprzeciw oczekiwań Polaków z pozytywnym skutkiem w zdecydowanej większości przypadków. To ważne, szczególnie w czasach, gdy średnia liczba urządzeń elektronicznych w gospodarstwach domowych systematycznie wzrasta.