Koniec czekania: Blender 2.57 stabilny

Ukazała się stabilna wersja 2.57 Blendera — wieloplatformowego narzędzia do tworzenia trójwymiarowych modeli, scen i animacji. Jest to szczególne wydarzenie w historii programu, gdyż zwiastuje rychłe rozpoczęcie prac nad kolejną generacją Blendera.

14.04.2011 13:32

Udostępniony dziś w nocy Blender 2.57 to pierwsza stabilna wersja programu w linii 2.5. Stworzenie stabilnego wydania zajęło zespołowi programistów pracujących nad Blenderem 4 lata, z czego przez ostatnie kilka miesięcy prace skupiły się na poprawianiu błędów. Na kolejne dwa miesiące zaplanowano dalsze prace nad naprawą błędów i wydanie wersji 2.58 Blendera, która zamknie linię 2.5. Kolejnym etapem prac będzie linia 2.6, której priorytetów na razie nie znamy. Możemy się jednak domyślać, jakie nowości znajdą się w wersjach 2.6x blendera. Wiele projektów tworzonych w ramach Google Summer of Code nadal nie zostało włączonych do oficjalnego kodu Blendera, w tym bardzo ciekawe projekty związane z nowymi metodami modelowania i malowania modeli autorstwa Nicholasa Bishopa.

Wiele zmian wprowadzonych w wersjach 2.5x Blendera mogliśmy zobaczyć w poprzednich wydaniach. Jedną z flagowych zmian jest nowy interfejs użytkownika, dzięki któremu Blender 2.5x miał stać się intuicyjny dla użytkowników przyzwyczajonych do innych programów do modelowania 3D. Można do niego stworzyć własną mapę klawiatury i gestów myszy. Ponadto w wersji 2.53 zaimplementowano nową metodę modyfikacji interfejsu z użyciem skryptów w Pythonie, dzięki którym możliwe są interakcje ze wszystkim, z czym interfejs ma kontakt (dane, narzędzia, ustawienia). Skrypty mogą być używane również do definiowana własnych narzędzi (Operatorów), które można tworzyć, aby uzyskać dostęp do zewnętrznych rendererów czy poszerzać interfejs. W kolejnej wersji Blendera API dla Pythona będzie mieć dostęp również do zdarzeń i wewnętrznych powiadomień.

Dane przechowywane w plikach .blend zapisanych przez tę wersję programu (modele, skrypty, konfiguracja przestrzeni roboczej itp.) są obsługiwane przez nowe API. Dzięki temu możliwe korzystanie na przykład z rozbudowanych menu kontekstowych czy nawet fizycznych jednostek miary. Praca z narzędziami do rzeźbienia (Sculpt mode) została znacznie przyśpieszona. Obsługę siatek wielorozdzielczościowych, przebieg pracy z pędzlami i malowaniem oraz narzędzia do edycji animacji zaprojektowano od nowa. Ciekawym narzędziem, wprowadzonym w linii 2.5 Blendera, jest Solidify Modifier, dzięki któremu siatkom można w sposób niedestruktywny nadać grubość.

Sporo pracy włożono w system animacji, którego założeniem w wersjach 2.5x Blendera jest umożliwienie bardziej kompleksowej animacji, w myśl hasła Make everything animatable. Do indywidualnej zmiany parametrów wykorzystywane są krzywe funkcji (FCurves) grupowane w Akcje. Na uwagę zasługuje tu Spline IK, który ułatwia układanie szeregów kości wzdłuż krzywej, co daje szerokie możliwości przy animowaniu macek, ogonów czy lin. Modelowanie zjawisk fizycznych w wersjach 2.5x Blendera zostało wzbogacone o opartą na zasadach mechaniki płynów symulację dymu. Odświeżony system cząstek ma możliwość symulacji dynamiki włosów i tkanin a ponadto ścieżki cząstek można edytować z użyciem pędzli. Dodatkowo w Blenderze 2.5 wprowadzono wstępne zarządzanie kolorem. W stabilnym wydaniu 2.57 ogranicza się ono jedynie do zapewnienia odpowiedniej korekty gammy przy zmianach przestrzeni barw, ale w przyszłości Blender będzie również obsługiwał profile monitorów. Pełna lista nowości w wersji 2.57 Blendera oraz szczegółowy przebieg rozwoju linii 2.5 programu znaleźć można na stronie domowej projektu.

Najnowszą wersję Blendera można pobrać dla systemów Windows, Linux oraz Mac OS X w dziale Programy -> Grafika -> Modelowanie 3D.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (16)