PlayStation 5 a kompatybilność wsteczna z PS4. Znamy wszystkie szczegóły
O tym, że PlayStation 5 uruchomi gry ze starszej PS4 wiedzieliśmy od dawna. Kwestią otwartą pozostawały szczegóły tej opcji. Oto i one.
10.10.2020 20:25
Konsola PS5 jest wstecznie kompatybilna z przytłaczającą większością gier na PS4 – tłumaczy Sony w artykule opublikowanym przez swój dział wsparcia. W praktyce oznacza to, że na najnowszym PlayStation zagramy w większość tytułów wydanych na jej poprzedniczkę, jednak nie we wszystkie. Na szczęście lista wyjątków nie jest przesadnie długa.
Producent wymienia dokładnie 10 gier na PS4, które na pewno nie ruszą na PS5. Żadna z nich nie jest pozycją klasy AAA. Dominują produkcje niskobudżetowe, rzadziej VR:
- DWVR
- Afro Samurai 2 Revenge of Kuma Volume One
- TT Isle of Man - Ride on the Edge 2
- Just Deal With It!
- Shadow Complex Remastered
- Robinson: The Journey
- We Sing
- Hitman Go: Definitive Edition
- Shadwen
- Joe's Diner
Oprócz tego zastrzeżono, że w części gier mogą występować błędy i zachowania nieoczekiwane. Dlatego też Sony rekomenduje, aby każdy tytuł dokładnie sprawdzić, zanim zacznie kupować się do niego DLC i inne dodatki.
Pojawi się też kilka ograniczeń w związku z funkcjonalnością
Jak ujawniono, PS5 nie obsłuży znanych z PS4 Turniejów i nie pozwoli nadawać gameplay'u w systemie In-Game Live ani korzystać z ewentualnych aplikacji towarzyszących i funkcji drugiego ekranu. Idąc dalej, tytuły uruchamiane w ramach kompatybilności wstecznej nie będą kompatybilne z dedykowaną kamerą PS5, HD Camera, a tylko starszym modelem sensora.
Nagrywanie rozgrywki oraz tworzenie zrzutów ekranu tymczasem odbędzie się przez nowy system Create, nie zaś dotychczasowy Share.
Kompatybilność kontrolerów jest jednostronna: DualSense z PS5 pozwoli grać zarówno w tytuły natywne, jak i kompatybilne wstecznie, a DualShock 4 z PS4 jedynie w te drugie. Inaczej ma się sprawa peryferiów specjalistycznych, takich jak arcade sticki i kierownice, które zadziałają ponoć i tu i tu. Podobnie jak zestawy słuchawkowe Gold i Platinum, a także inne licencjonowane headsety ze złączem USB lub jack.
Z drugiej strony — usprawnienia
Funkcja Game Boost pozwoli w wybranych tytułach na automatyczną poprawę jakości oprawy bądź płynności animacji. Mowa tu przede wszystkim o grach z dynamiczną rozdzielczością i odblokowanym fps. W takich przypadkach dodatkowe zasoby obliczeniowe PS5 mają pozwolić na rozwinięcie skrzydeł.
Ponadto, nowa konsola wymusi HDR, choć z opcją wyłączenia tego efektu. A niektóre gry otrzymają dodatkowo łatki z usprawnieniami specyficznymi dla PS5. Niemniej na razie nie znamy ich pełnej listy, więc w tej akurat kwestii pozostaje tylko oczekiwać na dalsze informacje.