Renault EZ‑PRO ma zastąpić kurierów. Oto dobra zmiana w dostarczaniu paczek
Przyszłość transportu ma należeć do elektrycznych ciężarówek, które będą poruszać się bez kierowcy. Prawdopodobnie autonomiczność początkowo pojawi się na autostradach, na których będą poruszać się konwoje ciężarówek. Co jednak z rozwożeniem towaru po miastach? Wizję przyszłości przedstawił Renault, który skupił się na dostarczaniu paczek.
23.09.2018 16:34
Zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Hanowerze pojazd EZ-PRO ma wyręczyć kurierów w wielu obecnych zadaniach. Będzie to bowiem samochód zdolny do w pełni autonomicznego poruszania się. Celem jest sprostanie wymaganiom coraz większego rynku e-handlu, a także usprawnienie dostarczania paczek dla końcowego klienta.
EZ-PRO może jeździć autonomiczne, bez nikogo na pokładzie. Wówczas może nawet zastąpić kuriera. Jednakże w środku może znaleźć się osoba, która będzie zajmować się wydawaniem paczek i planowaniem trasy. W związku z tym, że będzie odciążona od kierowania, to będzie mogła skuteczniej wykonywać inne zadania.
Jedną z zalet pojazdu Renault jest modułowość. Łatwo wymienialne kapsuły mogą być dostosowane do różnych zadań. EZ-PRO może bowiem pełnić rolę mobilnego paczkomatu, który będzie poruszał się pomiędzy kilkoma lokalizacjami. Może również dostarczać paczki pod konkretny adres. Natomiast jeszcze inny moduł posłuży do dostarczania jedzenia lub bardziej nietypowych przesyłek, które wymagają spełniania dodatkowych wymagań.
Co ciekawe, Renault zdecydował się wyposażyć pojazd w joystick, który w określonych sytuacjach miałby pozwolić na przejęcie sterowania. Jednakże celem jest w pełni autonomiczna jazda. Oczywiście, aby to umożliwić, przystosowana musi być cała infrastruktura. W związku z tym producent wspomina o transporcie w inteligentnych miastach, który będą w stanie wymieniać ważne dane z pojazdem, jak chociażby o korkach, utrudnienia na drodze czy informacje o sygnalizacji świetlnej.
EZ-PRO ma być obsługiwany z poziomu jednej platformy. Pozwoli to na optymalizację dostaw i wybranie najlepszych tras, jeśli pojazd będzie wykorzystywany przez kilka niezależnych sklepów internetowych. Końcowy klient będzie mógł wybrać, w jaki sposób odbierze przesyłkę. Pierwszą opcją będzie dostarczenie jej do rąk przez kuriera. Druga możliwość to dostęp do prywatnego schowka, podobnie jak w przypadku paczkomatu. Schowki będą dostępne przez 24 godziny na dobę. Dostęp będzie możliwy z wykorzystaniem mobilnej aplikacji. Co więcej, odbiorca ma mieć możliwość wyboru lokalizacji i konkretnej godziny dostarczenia przesyłki. Aczkolwiek możliwe, że będzie to ograniczone do wcześniej wskazanych stref i godzin, w których będzie wówczas przebywał EZ-PRO.
Pojazd Renault pozostaje konceptem, który jeszcze nie trafi do sprzedaży. Zapowiada jednak już niedaleką przyszłość, w której znaczna część kurierów w mieście może zostać zastąpiona przez maszynę. Owszem wciąż będą niezbędni do obsługi EZ-PRO w wybranych scenariuszach. Jednakże w wielu zadaniach maszyna poradzi sobie sama.