Samochód przyszłości jak szwajcarski scyzoryk! Oto projekt Mercedesa
Producenci regularnie karmią nas ciekawymi projektami z przyszłości, które mają marne szanse na wejście do produkcji. Jedne z nich są ciekawe, inne zupełnie bezsensowne. Na szczęście ostatni projekt Mercedesa należy do tej pierwszej grupy.
12.09.2018 15:03
Już od jakiegoś czasu wielu producentów oferuje niezwykle uniwersalne auta, które mogą pełnić rolę zarówno rodzinnego autobusu, jak również pojemnego i wygodnego auta dostawczego. Mercedes poszedł o krok dalej i zaprezentował koncept pojazdu autonomicznego o nazwie Vision Urbanetic, który tak naprawdę jest platformą napędową, na której można umieścić moduł cargo do transportu towarów, jak również nadwozie służące do przewożenia ludzi.
To dość ciekawe rozwiązanie, które w pewnym sensie ma odzwierciedlenie w dzisiejszych samochodach z segmentu vanów. Pojazdy tego typu mogą pełnić rolę samochodów rodzinnych wykorzystywanych na co dzień, jak również aut dostawczych po wymontowaniu lub złożeniu foteli. Mimo to pozostają pewne ograniczenia, których w projekcie Mercedesa po prostu nie ma. W zależności od potrzeb, dysponujemy albo bardzo wygodnym środkiem lokomocji, lub pojemnym dostawczakiem. Oczywiście nie ma kierownicy i kokpitu, więc miejsce jest maksymalnie zagospodarowane.
Jeśli chodzi o suche dane, według niemieckiego producenta pojazd byłby w stanie zabrać na pokład do 12 osób lub do 10 palet. To dość interesujące, tym bardziej, że wehikuł jest dość kompaktowy, jak na swoje możliwości – mierzy 5,14 m długości, zaś przestrzeń ładunkowa ma długość 3,7 m. Do wykorzystania jest 10 metrów sześciennych, przy czym nie musimy martwić się o widoczność ze względu na systemy autonomiczne. Można zatem ładować pod sam dach.
Autonomiczna platforma napędowa może przełączać moduły automatycznie - proces potrwa zaledwie kilka minut. A ponieważ podwozie zawiera wszystkie funkcje jazdy, może samodzielnie jechać do następnego miejsca pracy bez zainstalowanego modułu. To świetne rozwiązanie dla firm, które nie muszą wybierać pomiędzy typami pojazdów i w razie potrzeby, zmienią moduł i wyślą auto po pracowników, pasażerów lub kolejny towar. Mało tego, Vision Urbanetic zawiera infrastrukturę IT, która analizuje podaż i popyt z określonego obszaru w czasie rzeczywistym. Dzięki pełnej sieci i inteligentnemu sterowaniu, system może również uczyć się na bieżących potrzebach. Jest zatem „zdolny do przewidywania i reagowania na przyszłe potrzeby”.
Mercedes-Benz Vision URBANETIC: Mobility for Urban Areas
W teorii wystarczyłoby wysłać pojazd do pracy i tylko na początku wydawać mu polecenia, aby po jakimś czasie całkowicie o nim zapomnieć, gdyż wszystko będzie wykonywał automatycznie. Rano zawieźć towar do punktu A, odwieźć nowy ładunek do punktu B, następnie w punkcie C zmienić moduł na osobowy i odebrać pasażerów z punktu D. I tak codziennie. Brzmi interesująco. Oczywiście nie wiadomo czy i kiedy tego typu rozwiązanie trafi do masowej produkcji. Na szczęście kilka nowatorskich rozwiązań innych producentów trafia do produkcji, więc może i powyższy projekt doczeka się realizacji.