Substance 3D1.1
Substance 3D to ciekawy program, przeznaczony do modelowania obiektów przypominających kształty organiczne (muszle, rośliny, fantastyczne stworzenia), fraktalne i efemeryczne. Na modele można nałożyć wybrane tekstury i uwiecznić przez fotorealistyczne renderowanie. Przykłady tego, co można dzięki niemu osiągnąć, znalazły się na Facebooku.
Substance 3D wykorzystuje algorytmy modelowania proceduralnego oraz imitujące proces ewolucji do tworzenia naprawdę ciekawych modeli. Dzięki temu artyści mogą zaprzęgać proces przypominający dobór naturalny do tworzenia. Możliwości tworzenia są dzięki temu praktycznie nieograniczone, ale nie wymagają specjalistycznej wiedzy o modelowaniu, renderowaniu ani o algorytmach genetycznych.
Pracę w Substance 3D można zacząć korzystając z jednego z gotowych przykładów bądź stworzyć swój model od podstaw w edytorze sekwencji genów. Szkielet modelu jest na bieżąco uzupełniany w miarę dodawania kolejnych chromosomów. Fraktale, które zostaną wykorzystane do tworzenia trójwymiarowych form można oglądać „pod mikroskopem”, co pozwala precyzyjnie wybrać interesujący fragment. Każdą strukturę organiczną można przekształcić w kostkę skamielin.
Modele stworzone w Substance mogą rozwijać się w czasie, a zakończone można zapisać w przenośnych formatach i otworzyć ponownie w takich programach, jak Maya, 3ds Max, Blender, CInema 4D i wielu innych.
Za renderowanie odpowiada silnik P.U.R.E (Physically-based Unbiased Rendering Engine). Jego ustawienia pozwalają dostosować głębię ostrości obrazu, a do ustawień oświetlenia można wykorzystać własne obrazy HDR. Jeśli model jest renderowany na obrazie dostarczonym przez kamerkę laptopa, jego oświetlenie również jest dostosowane automatycznie.
Korzystanie z Substance 3D wymaga przyzwyczajenia się do nieco przestarzałego, ale czytelnego interfejsu – należy pamiętać, że jego rozwój zakończył się w 2012 roku.