Whiblo ma pomóc w zgłaszaniu nieprawidłowości w firmie. Umożliwi chronienie sygnalistów
Właściciele każdej firmy powinni wiedzieć jaka panuje w niej atmosfera i czy występują jakieś problemy bądź nieprawidłowości. Z drugiej strony pracownicy mogą bać się rozmawiać o tych kwestiach w obawie przed konsekwencjami. Rozwiązaniem w takich sytuacjach ma być aplikacja Whiblo.
25.08.2021 10:17
Od 17 grudnia firmy prywatne i państwowe, a także instytucje publiczne mają obowiązek zapewnienia swoim pracownikom bezpiecznych kanałów komunikacji dla sygnalistów, czyli pracowników zgłaszających nieprawidłowości w danym miejscu pracy. Co więcej, stworzone kanały komunikacji muszą zapewnić ochronę tożsamości tych osób.
Zdaniem twórców aplikacji, Whiblo może służyć jako wewnętrzny kanał do sygnalizowania niepożądanych sytuacji i naruszeń prawa w organizacji. Z jej pomocą możliwe jest rozwiązanie firmowych problemów zanim zostaną upublicznione.
Firmowe kłopoty
Zarządzanie ryzykiem finansowym i wizerunkowym stanowi nie lada wyzwanie dla wielu korporacji. Im większa firma tym bardziej jest na takowe narażona ze względu na problemy w zorientowaniu się jaka atmosfera i kultura pracy ma miejsce w każdym dziale. To zaś może prowadzić do rozwoju nieprawidłowości i zachowań niepożądanych.
Zgodnie z badaniem Ochrona sygnalistów – świadomość pracowników i praktyki w firmach w Polsce przeprowadzonym przez ARC Rynek i Opinia, 71 procent przedstawicieli prywatnych przedsiębiorstw i 58 procent tychże w podmiotach publicznych sądzi, że poprzez zachęcenia osób zatrudnionych do zgłaszania nieprawidłowości istnieje możliwość zidentyfikowanie słabych punktów danego miejsca pracy, a przez to uniknięcie ryzyka kryzysu finansowego bądź wizerunkowego.
Sposób działania
Pracownik danego przedsiębiorstwa musi stworzyć indywidualne konto klienta w domenie Whiblo na zewnętrznym serwerze niezależnym od firmy. Za pomocą panelu sygnalisty może on następnie tworzyć dotyczące nieprawidłowości. Whiblo pozwala na dodanie zgłoszenia zarówno z komputera, jak i z urządzeń mobilnych, a użytkownik cały ma bezpieczny podgląd wydarzeń dotyczących swojego zgłoszenia.
Ze strony przedsiębiorstwa wyznaczony koordynator odbiera i obsługuje zgłoszenia pracowników. Whiblo stwarza możliwość prowadzenia anonimowego dialogu między sygnalistą i koordynatorem, który zajmuje się podanym przez zatrudnioną osobę problemem. Może także prowadzić rejestr zgłoszeń, generować raporty i eksportować dane.
Na kłopoty Whiblo
Twórcy Whiblo starali się stworzyć proste w obsłudze i efektywne rozwiązanie, które zagwarantuje pracownikom pełną anonimowość w sytuacji zgłoszenia nieprawidłowości w firmie. Korzystając z aplikacji zyskują poczucie bezpieczeństwa i komfortu zgłaszania dzięki zapewnieniu pełnej anonimowości sygnalisty. W przypadku innych kanałów komunikacyjnych jak maile czy telefon, mogą się oni obawiać konsekwencji, przez co istnieje szansa, że zrezygnują z opowiedzenia o problemach.
Poprzez wyeliminowanie czynnika strachu przed rozpoznaniem tożsamości, firma zyskuje dodatkowe zaangażowanie pracowników w tworzenie bezpiecznego i stabilnego środowiska pracy. Łatwiejsze jest także dbanie o reputację firmy i uniknięcie kryzysów wizerunkowych. Na tym zaś zależy każdemu przedsiębiorstwu.