Polscy producenci gier II
07.01.2013 | aktual.: 08.01.2013 13:23
11 bit studios
[img=11b]Firma założona została w grudniu 2009 roku przez osoby związane wcześniej ze studiem Metropolis. Studio swoimi wieloplatformowymi grami (wydawanymi na Mac, PC, konsole stacjonarne i przenośne, a nawet na telefony) celuje raczej w średnią półkę cenową, a samą sprzedaż gier w dużej mierze opiera na dystrybucji cyfrowej. 28 października 2010 roku spółka zadebiutowała na NewConnect (parkiet dla młodych, dopiero rozkręcających się spółek). Cena emisyjna wynosiła 1,92 zł. Dzięki sporemu sukcesowi City Interactiv akcje 11B cieszyły się sporym wzięciem. W kwietniu 2011 roku na kilka dni przed premierą Anomaly: Warzone Earth kurs akcji wzrósł do 26 zł. Gra wydana została na PC i Maca, a z czasem doczekała się także wersji na Androida, Linuxa, PS3, a nawet iOS. Ciepłe przyjęcie zarówno przez graczy, jak i recenzentów sprawiło, że w rankingach popularnosci Appstore gra wyprzedziła ówczesne hity takie jak Angry Birds, Cut the Rope czy Fruit Ninja. W 2012 roku wydane zostały kolejne dwie świetne gry, zręcznościówka Funky Smugglers, która została uznana przez Google za jedną z najlepszych gier minionego roku, oraz Sleepwalker's Journey, logiczną platformówkę rozgrywającą się w świecie snów.
Techland
Firma jest jednym z czołowych polskich producentów i dystrybutorów gier. Założona została w 1991 roku przez Pawła Marchewkę. Firma początkowo skupiała się na tłumaczeniu zagranicznych programów i gier na polski rynek, dopiero w 1997 roku Techland zajął się tworzeniem własnych gier. W 2003 roku firma opracowała na potrzeby gry Chrome swój własny silnik graficzny: Chrome Engine- wykorzystywany we wszystkich późniejszych grach Techlandu.
Światową sławę firmie przyniosła seria gier rodem z dzikiego zachodu: Call of Juarez. Pierwsza część wydana w 2006 roku odniosła ogromny sukces, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Gra ta do dzisiaj jest uznawana za jedną z najlepszych gier wyprodukowanych w Polsce (była to też pierwsza polska gra wydana na konsole XBOX 360).
Druga część Call of Juarez: Więzy Krwi ukazała się w 2009 roku, mimo, że była dość krótka, to podobnie jak poprzedniczka zyskała uznanie graczy, i zebrała dobre oceny recenzentów. W tym samym roku, Techland znalazł się na 58 miejscu na liście Develop 100 przygotowywanym przez magazyn i portal Develop 100 zestawieniu najlepszych firm tworzących gry komputerowe i konsolowe (na podstawie przychodów wygenerowanych w Wielkiej Brytanii).
Wydana w 2011 na PC, Xbox360 i PS3 trzecia część serii Call of Juarez: The Cartel okazała się niestety porażką. Grze zarzucono liczne błędy, i kiepską oprawę graficzną. Hitem okazała się natomiast inna gra wydana w tym samym roku: Dead Island. O grze głośno było już przed premierą za sprawą zwiastuna. Wprawdzie, grze po premierze zarzucono brak fabuły i inny niż zapowiadany w zwiastunie klimat rozgrywki (co przełożyło się też na średnie oceny wśród recenzentów), ale nie przeszkodziło jej to stać się finansowym hitem, którego kontynuacje pod tytułem Dead Island: Riptide zapowiedziano na ten rok.