Polscy producenci gier III
CD Projekt
[img=cd-projekt]Założony w maju 1994 roku przez Marcina Iwińskiego i Michała Kicińskiego CD Projekt był pierwszym w Polsce dystrybutorem oprogramowania na płytach CD‑ROM. W ciągu wielu lat, CDP stał się dystrybutorem takich firm jak Activision, THQ, Vivendi, Microsoft, Blizzard, Codemasters, Ubisoft, NCsoft, czy SEGA. Produkcją gier, firma zajęła się dopiero w 2002 roku, kiedy to powstał oddział firmy o nazwie RED. Pracę nad pierwszą grą- Wiedźminem, studio RED rozpoczęło we września 2003 roku. Cztery lata później 26 października 2007 roku gra której budżet wyniósł prawie 20 milionów złotych doczekała się swojej premiery na PC, i z miejsca zgarnęła szereg nagród i wyróżnień (m. in. gry roku 2007 wg CD‑Action; najlepsze gra RGP 2007 roku wg IGN), oraz podbiła serca fanów którzy do czerwca 2011 roku kupili blisko 2 miliony egzemplarzy.
Dobre przyjęcie gry nie oznaczało jednak nadejścia złotych czasów dla CD Projektu. Na przełomie 2006 i 2007 roku rozpoczęto prace nad kontynuacją przygód Geralta. Budżet Wiedźmina 2: Zabójcy Królów miał przekroczyć 30 milionów złotych, a firma i tak miała już poważne problemy finansowe, oraz traciła umowy wydawnicze na znane tytuły (np. Pro Evolution Soccer). Potrzebne pieniądze można było zyskać wchodząc na giełdę. Wymaga to jednak sporo pracy i przygotowań (między innymi sporządzenie prospektu emisyjnego i zatwierdzenie go przez KNF). CD Projekt chociaż już wcześniej planował to posunięcie, to nie miał na to czasu, potrzebne były pieniądze na kontynuowaniem prac nad drugą częścią Wiedźmina. Postanowiono więc wejść na giełdę łącząc się ze spółką, która już tam była. Wybór padł na Optimusa, który w tamtym czasie również nie najlepiej sobie radził. 1 października 2009 roku doszło do finalizacji transakcji (formalne przejęcie CD Projekt Investment przez Optimusa nastąpiło 3 stycznia 2011 roku, natomiast 5 lipca 2011 roku nastąpiła zmiana nazwy spółki z Optimus S.A. na CD Projekt RED S.A.), jednak inwestorzy nie byli przekonani do inwestowania w spółkę która dotąd balansowała na skraju bankructwa, połączenie zaś z zadłużonym Cd Projekt Investment również nie rokowało najlepiej, mimo to w połowie 2010 roku popyt na akcje zaczął rosnąć, dzięki czemu można było dokończyć prace nad Wiedźminem 2.
Wyprodukowana na autorskim silniku REDengine druga część Wiedźmina została wydana 17 maja 2011 roku, i w przeciwieństwie do pierwszej części, poza PC ukazała się po roku również na konsole Xbox 360 i OSX. Wiedźmin 2 zebrał dobre oceny (IGN uznało go za najlepszą gre RPG 2012 roku na konsolę Xbox 360), również wyniki sprzedaży wyglądały bardzo dobrze, według danych z października 2012 roku na platformach Windows i Xbox 360 sprzedano łącznie około 2 mln kopii.
CD Projekt stworzył również w 2005 roku gram.pl, dobrze znaną i popularną stronę internetową o grach komputerowych, która jednak 1 lutego 2008 r. przerwała współpracę z CDP, stając się niezależną spółą.
Vivid Games
Firma Vivid Games została założona w 2006 roku w Bydgoszczy. Studio od samego początku skupiło się na wydawaniu i produkcji gier na zlecenie zewnętrznych partnerów. Produkowane gry przeznaczone były głównie na przenośne konsole (Nintendo Wii, Nintendo DS, Sony PSP, Sony Vita), oraz smartfony, zarówno te pod kontrolą iOs, androida, oraz BlackBerry. W czerwcu 2012 roku zainteresowanie produktami firmy i dobre wyniki finansowe skłoniły firmę do wkroczenia na giełdę- a dokładnie na parkiet NewConnect przeznaczony dla młodych i rozwijających się spółek, na której radzi sobie bardzo dobrze.
Własne produkcje Vivid Games ukazały pod koniec 2012 roku, były to zręcznościówki Neon Blitz, BMX Jam, Speedball 2 Evolution. Prawdziwym hitem okazała się wydana na iPada, iPhone’a oraz iPoda touch (wersja na Androida jest zapowiedziana na Początek 2013 roku), a stworzona na silniku Unreal Engine gra Real Boxing- najdroższa i najbardziej zaawansowana technologicznie (wykorzystuje kamery w urządzeniach podobnie jak na Move czy Kinnect) produkcja bydgoskiego studia. Gra zdobyła wiele wyróżnień i nagród (m. in. Apple Editors’ Choice), oraz została pozytywnie oceniona przez graczy, co przełożyło się na dobre wyniki finansowe (gra potrzebowała zaledwie dwóch tygodni aby zwrócić koszty produkcji). Również spory sukces zanotowała seria Ski Jumping, która pobrana została ponad 2,5 mln razy- Ski Jumping Pro 2013 zostało pobrane ponad 25 000 razy w czasie pierwszego weekendu, co jest rekordem w historii całej serii.