Apple podaje wyniki za 3Q 2014
Wczoraj Apple podało wyniki z 3 kwartał 2014 roku. Dla przypomnienia, trzeci kwartał obejmuje sprzedaż produktów i usług w miesiącach od kwietnia do czerwca. Tradycyjnie już kwartał ten nie jest tym najlepszym z uwagi na fakt, iż nie ma wówczas świąt, które zachęciłyby klientów do głębszego sięgnięcia do kieszeni. Wyniki jednak nie są złe.
Jak wynika z przedstawionego raportu, trzeci kwartał bieżącego roku Apple zakończyło przychodem w wysokości 37.4 mld USD i jest to wynik lepszy o 6% niż w analogicznym okresie 2013 roku, w którym Apple mogło pochwalić się przychodem w wysokości 35.3 mld USD. Jak stwierdziło Apple, wyjątkowo dobrze wypadła sprzedaż iPhone'a, komputerów Macintosh oraz usług w czerwcu, który stanowił prawdziwą siłę napędową tego okresu. Czyżby przedwakacyjne zakupu ?
Szczególnie cieszy inwestorów zysk netto firmy, który w 3Q 2014 wyniósł 7.7 mld USD i okazał się wyższy niż w analogicznym okresie 2013 roku. Taki zysk netto firmy ma przełożenie dla inwestorów w zysku na pojedynczej akcji w wysokości 1,28 USD.
Sprzedaż zagraniczna produktów i usług koncernu z Cupertino wyniosła 51% choć tradycyjnie najwyższe zyski osiągnięto na kontynencie amerykańskim.
Przychody w mild z poszczególnych stref.
Od pewnego czasu Apple szczególnie stara się zaistnieć na olbrzymimi, chińskim rynku i jak wynika z raportu, owe starania przynoszą wymierne efekty, gdyż zyski ze sprzedaży na rynku chińskim (Chiny, Hong-Kong, Tajwan) wzrosły o imponujące 28% w stosunku do analogicznego okresu 2013 roku.
Tym co mnie osobiście jednak najbardziej zainteresowało, to sprzedaż poszczególnych produktów Apple. Bardzo dobrze zaprezentowała się sprzedaż iPhone'a i Apple mogło się pochwalić 35.2 mln sztuk telefonów (o 4 mln więcej niż w analogicznym okresie 2013 r).
Zdecydowanie słabiej wypada sprzedaż iPada, która od kilku kwartałów się kurczy i w 3Q 2014 roku Apple sprzedało 13.2 mln swoich tabletów (w 3Q 2013 rok było to 14.6 mln egzemplarzy). Wydaje się, że Apple więcej sprzedaje tańszych wersji iPada co może sugerować, iż Apple powinno nieco zmodyfikować swoją politykę cenową chcąc zatrzymać trendy spadkowe. W mojej ocenie przemawia za tym wiele czynników, choćby długa żywotność tabletów (iPad 2 jest ciągle aktualnym i wspieranym produktem, choć ma już ponad 3 lata) oraz pewne nasycenie rynku tabletami kategorii premium. Sprzedaż iPada także przyhamowała duża ilość tanich tabletów z którymi Apple nie konkuruje i zapewne nie zdecyduje się na wejście w ten segment. Pewną nadzieją mogą być ewentualne nowe i unikalne funkcje jakie pojawiłyby się w nowych tabletach Apple, ale na ten temat nawet plotki są dosyć skromne, więc nie ma co wróżyć z fusów.
Największym zaskoczeniem dla mnie jest ciągły wzrost sprzedaży komputerów Mac. Jak wiadomo, rynek komputerów osobistych ma tendencje do kurczenia się i niektórzy więksi producenci komputerów pozbyli się swoich działów komputerowych oddając je w ręce innych firm (najczęściej z Chin). Apple idzie tu zdecydowanie pod prąd. Nie tylko zdecydowało się na montaż Maca Pro w USA, ale może pochwalić się rosnącą sprzedażą swoich komputerów. W 3Q 2014 roku Apple sprzedało 4.4 mln komputerów Mac (3Q 2013 roku to 3.7 mln, a 2Q 2014 roku to 4.1 mln). jet to wzrost o 18% w stosunku do ubiegłego roku i o 7% wyższa niż w poprzednim kwartale.
Tradycyjnie już spada natomiast sprzedaż iPoda (o 36% w stosunku do 3Q 2013) i Apple wykazało sprzedaż 2.9 mln swoich odtwarzaczy muzycznych. Ja ciągle zastanawiam się, jak długo będzie trwała agonia tego urządzenia, choć osobiście nie mam nic przeciwko temu, by trwała przez najbliższe kilka lat, zwłaszcza modelu Classic.
Nieco wyższa jest sprzedaż usług, oprogramowania i muzyki w iTunes. Choć nie jest to rozbite na poszczególne kategorie analitycy wskazują, że prawdopodobnie wzrosła sprzedaż oprogramowania (zarówno na OS X jak iOS) nieco zmalała jednak dystrybucja muzyki poprzez iTunes. Sytuację może poprawić wprowadzenie modelu sprzedaży muzyki strumieniowanej. Zapewne sytuację też może poprawić nowe Apple TV, które oczekiwane jest jeszcze w tym roku i z tzw. "hobby" Apple, ma się stać pełnoprawnym urządzeniem stanowiącym domowe centrum rozrywki.
Na koniec krótko o sprzedaży akcesoriów Apple, których firma odnotowała przychód 1.3 mld USD i jet to wynik lepszy niż w 3Q 2013 roku, gdy Apple odnotowało przychód 1.1 mld USD.
Przychody z poszczególnych produktów.
Jak wspominałem na wstępie, Apple ogłosiło swoje wyniki w dniu wczorajszym, a giełda dosyć dobrze przyjęła przedstawione wyniki. Cena akcji Apple w dniu wczorajszym wzrosła o 0,84%.