Blog (393)
Komentarze (5k)
Recenzje (0)
@macminikApple zmienia politykę serwisową dotyczącą urządzeń po kontakcie z cieczą.

Apple zmienia politykę serwisową dotyczącą urządzeń po kontakcie z cieczą.

Zaledwie 5 dni temu okazało się, że Apple zapłaci 10 mln Euro grzywny za wprowadzanie klientów w błąd co do wodoodporności sprzedawanych telefonów. Stosowna notka pojawiła się także na łamach DP - "Apple zapłaci wielomilionowa karę. Chodzi o wodoodporność iPhone... i pod wielu komentujących stwierdzało, że kara jest za mała, że tego typu oszustwo to proceder stosowany masowo przez producentów telefonów komórkowych i... że po zapłaceniu kary, nic się nie zmieni.

714609

A jednak...

Jeszcze przed wspomnianymi powyżej informacjami, Apple zmieniło zasady związane z obsługą urządzeń ze śladami kontaktu cieczy. Co ważne, zmiany dotyczą tylko urządzeń spełniających normy IP67 oraz IP68, a więc w praktyce to wszystkie modele iPhonów poczynając od modelu 7 w górę.

  • Modele 7, 7 Plus, 8, 8 Plus, X, XR oraz model SE2 powinny spełniać normę IP67 (IEC 60529) — urządzenie jest chronione przed skutkami chwilowego zanurzenia w wodzie na głębokości do 1 metra i na czas nie dłuższy niż 30 minut.
  • Modele XS, XS Max, 11 powinny spełniać normę IP68 (IEC 60529) — urządzenie jest chronione przed skutkami chwilowego zanurzenia w wodzie na głębokości do 2 metrów i na czas nie dłuższy niż 30 minut.
  • Modele 11 Pro, 11 Pro Max powinny spełniać normę IP68 — urządzenie jest chronione przed skutkami chwilowego zanurzenia w wodzie na głębokości do 4 metrów i na czas nie dłuższy niż 30 minut.
  • Modele 12 mini, 12, 12 Pro i 12 Pro Max powinny spełniać normę IP68 — urządzenie jest chronione przed skutkami zanurzenia w wodzie na głębokości do 6 metrów i na czas nie dłuższy niż 30 minut.

Co ważne, Apple niezmiennie podaje od kilku lat informację:

Odporność na zachlapanie, wodę i kurz nie są właściwościami trwałymi, a odporność może spaść w wyniku normalnego zużycia.

Obowiązujące dotychczas procedury zakładały, że w przypadku stwierdzenia, iż urządzenie dostarczone do serwisu miało kontakt z cieczą, klient tracił prawa do naprawy gwarancyjnej urządzenia, a także tracił prawa do roszczenia z tytułu prawa konsumenckiego — Rękojmi.

Z reklamy iPhone 12
Z reklamy iPhone 12

Zgodnie z nowymi wytycznymi, właśnie ten ostatni element się zmienił i w obecnie ślady kontaktu z cieczą nie wykluczają możliwości skorzystania z rękojmi. Choć gwarancja producenta nie obejmuje naprawy urządzenia ze śladami kontaktu z cieczą, sytuacja ta nie wyklucza możliwości obsługi urządzenia na zasadach prawa konsumenckiego.

Ale że jak?

Otóż w przypadku dostarczenia urządzenia do serwisu autoryzowanego Apple, serwisanci zobowiązani są do dokonania inspekcji urządzenia pod kątem kontaktu z cieczą.

Jeśli stwierdzą, że urządzenie miało kontakt z cieczą, muszą stwierdzić, czy zgłaszana przez użytkownika usterka wynika z wady urządzenia, czy może być spowodowana przez kontakt z cieczą. W przypadku stwierdzenia, że urządzenie nosi ślady kontaktu z cieczą, lecz nie miały one wpływu na zgłaszaną usterkę, a sytuacja, w której doszło do kontaktu z cieczą, nie przekraczała opisanych powyżej norm, naprawa może być realizowana w ramach prawa konsumenckiego, choć urządzenie będzie musiało przejść szczegółową ocenę i diagnostykę.

Zdjęcie ze strony iFixiIt.
Zdjęcie ze strony iFixiIt.

Być może nie jest to jeszcze zmiana taka, na jaką liczą konsumenci, jednak jest to już pewnie "światełko w tunelu". O ile dotychczas ślady kontaktu z cieczą definitywnie kwalifikowały urządzenie do odpłatnej naprawy (najczęściej wymiany na wolne od wad), o tyle obecnie może zostać naprawione/wymienione przez Apple. A to już jeden, mały krok do przodu...

Wspomniana zmiana dotyczy krajów UE oraz Wielkiej Brytanii.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (28)