Godot Engine i 250 tysięcy zielonych
04.02.2020 | aktual.: 04.02.2020 15:48
Jeszcze nie wybrzmiała do końca informacja o premierze Godota 3.2, a już pojawiają się kolejne świetne wieści dotyczące tego otwartoźródłowego silnika.
Podczas tegorocznego GodotCon odbywającego się 3 i 4 lutego, Juan Linietsky ogłosił na początku swej przemowy o portowaniu silnika do Vulkan API, że Godot otrzymał Epic MegaGrant w wysokości 250,000 dolarów.
Nie było by w tym nic dziwnego ponieważ Godot wielokrotnie otrzymywał różne formy wsparcia finansowego, ale tym razem za tymi pieniędzmi stoi firma, która tworzy konkurencyjny silnik - Unreal Engine.
Wspólny wróg
Po chwili namysłu jednak okazuje się, że Epic może mieć(i prawdopodobnie ma) w tym zagraniu konkretny cel, oprócz polepszania sobie PR, dlatego przejdźmy do krótkiego podsumowania tych dwóch silników.
Unreal Engine jest to dojrzały silnik używany często do tworzenia fotorealistycznych i zaawansowanych graficznie produkcji 3D z otwartymi światami.
Godot mimo, że początkowo był silnikiem 3D, to z czasem zaczął z coraz większym naciskiem rozwijać silnik 2D oparty o piksele i dzisiaj jest jednym z podstawowych wyborów twórców gier przy tworzeniu dwuwymiarowych produkcji. Jest to jeszcze młody silnik, bo mający 6 lat(licząc od czasu otwarcia kodu źródłowego), dlatego w pewnych aspektach(głównie w 3D) jest w tyle za konkurencją i dogonienie większości funkcji może jeszcze potrwać jeszcze ze 2/3 lata.
Jak widać, zarówno Godot jak i Unreal są używane do tworzenia różnych typów gier, więc na tę chwilę zbytnio nie wchodzą sobie nawzajem w drogę.
Według mnie Epic zauważyło okazję w której może nieco osłabić swojego największego przeciwnika - Unity, który przez ostatnie kilka lat stał się używany przez większość twórców Indie oraz małych i średnich organizacji co świetnie obrazuje ten wykres ukazujący jakie silniki były używane ostatnio na Global Game Jam.
Dodatkowo sam fakt posiadania przez Godota licencji opensource, znacząco ułatwia tworzenie do niego płatnych modułów/usług sieciowych, które niszę jak myślę Epic Games w przeciągu kilku lat będzie chciało zagospodarować.