Korzystają i się boją. Tak Polacy patrzą na sztuczną inteligencję
Raport opublikowany w poniedziałek przez Deloitte ujawnia, że 38 proc. użytkowników sztucznej inteligencji (AI) obawia się, że może zostać zastąpione przez tę technologię. Dodatkowo, co piąty użytkownik przyznaje, że korzysta z AI w swojej pracy zawodowej.
13.11.2023 19:43
Badanie przeprowadzone przez Deloitte objęło ponad 2 tysiące polskich internautów w wieku od 18 do 65 lat. Pytano ich o ich spostrzeżenia i doświadczenia z generatywną AI, która na potrzeby badania została zdefiniowana jako "rodzaj sztucznej inteligencji, który jest w stanie tworzyć treści, takie jak obrazy, teksty, dźwięki itp."
Raport ujawnia, że prawie połowa konsumentów w Polsce jest świadoma istnienia technologii AI. 84 proc. Polaków poniżej 24 roku życia i 20 proc. osób powyżej 55 lat deklaruje świadomość istnienia sztucznej inteligencji. Co więcej, 40 proc. użytkowników AI twierdzi, że korzysta z niej przynajmniej raz w tygodniu - zauważa Deloitte. Z raportu wynika także, że istnieje chęć wykorzystania AI do zwiększenia efektywności codziennej pracy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Raport przedstawia również, że "jedna czwarta osób, które korzystały z generatywnej AI, twierdzi, że korzystały z tych rozwiązań tylko raz lub dwa razy, lub "na próbę", a 30 proc. korzysta z tych narzędzi raz w tygodniu. Co dziesiąty użytkownik korzysta z generatywnej sztucznej inteligencji co najmniej raz dziennie. Znaczna część zwolenników stosowania nowej technologii nie jest zniechęcona do płacenia za jej użytkowanie. Ponad jedna trzecia respondentów (39 proc.) korzystających obecnie z rozwiązań generatywnej AI jest otwarta na ponoszenie opłat za tego typu narzędzia, podczas gdy tylko co czwarty zdecydowanie odrzuca taką możliwość."
Sztuczna inteligencja w pracy
Deloitte informuje, że co piąty użytkownik generatywnej sztucznej inteligencji korzysta z niej w kontekście swojej pracy zawodowej, podczas gdy 57 proc. wszystkich respondentów przyznaje, że nie wie lub nie jest pewne, czy ich pracodawca zgodziłby się na wykorzystywanie tych rozwiązań w celach służbowych.
Zbigniew Łobocki, starszy menadżer w Deloitte, zauważa, cytowany w publikacji, że "w miejscu pracy należy stworzyć odpowiednie ramy, które wskazują, jak i kiedy pracownicy mogą bezpiecznie korzystać z nowej technologii. Jakie narzędzia oparte na generatywnej sztucznej inteligencji są akceptowane, jak weryfikować wyniki, czy jak unikać przekazywania określonych informacji poza organizację. Kluczowa jest komunikacja wprowadzanych polityk zarówno do pracowników, jak i w całym łańcuchu dostaw. Regulacji może wymagać także to, czy i w jakim stopniu informować odbiorców, że dane treści zostały wygenerowane przez sztuczną inteligencję."
Badanie wykazało, że dwie trzecie ankietowanych użytkowników wykorzystuje nowe rozwiązania AI do celów prywatnych, a 44 proc. do celów edukacyjnych. Prawie 75 proc. osób w wieku 18-24 lata, które korzystają z generatywnej sztucznej inteligencji, robi to w kontekście nauki.
Korzystamy, ale się boimy
Raport pokazuje, że 42 proc. respondentów, którzy są świadomi istnienia technologii AI, uważa, że jej wykorzystanie może przyczynić się do spadku liczby miejsc pracy. 28 proc. sądzi, że AI może przejąć część zadań obecnie przez nich wykonywanych. Jednocześnie, 38 proc. respondentów jest zdania, że w przyszłości mogą zostać zastąpieni przez sztuczną inteligencję.
Deloitte podkreśla, że jedna czwarta wszystkich respondentów przyjęła błędne założenie, że sztuczna inteligencja zawsze generuje odpowiedzi zgodne z prawdą. Tyle samo ankietowanych wskazało, że uzyskiwane odpowiedzi zasadniczo są obiektywne. Jednakże, ponad 50 proc. badanych w Polsce nie ma jednoznacznej opinii na temat niezawodności otrzymywanych wyników lub wiedzy, jak interpretować otrzymane rezultaty.
Badanie wykazało również, że osobiste doświadczenia związane z wykorzystaniem tej technologii wpływają na skłonność do postrzegania uzyskiwanych odpowiedzi jako niezawodnych i obiektywnych.