Czat RCS nieznanym numerem. Dostajesz 12 godzin

Każdy może dostać wiadomość o rzekomo niedostarczonej paczce z wezwaniem do potwierdzenia adresu w ciągu 12 godzin. To nic innego, jak typowy phishing. Takie wiadomości mogą przybierać formę SMS-ów lub czatów RCS. Nasza czytelniczka dostała podobny komunikat z numeru +92.

Kobieta korzysta ze smartfona
Kobieta korzysta ze smartfona
Źródło zdjęć: © Pixabay
Oskar Ziomek

04.07.2024 08:13

Do naszej redakcji regularnie trafiają kolejne zgłoszenia, które potwierdzają trwające kampanie fałszywych wiadomości związanych z paczkami. Niedawno opisywaliśmy przypadek naszej czytelniczki, która otrzymała taką wiadomość z numeru +992. Kolejny przykład potwierdza, że analogiczne kampanie realizowane są w różny sposób, z wykorzystaniem wielu numerów telefonów. W najnowszym przypadku fałszywy komunikat to czat RCS rozpoczęty przez nieznany numer z kierunkowym +92.

Treść jest jednak typowa i każdy, kto śledzi choćby pobieżnie temat cyberbezpieczeństwa powinien rozpoznać, że to podstęp. Jak w typowym SMS-ie o paczce, nadawca sugeruje, że adresowana do odbiorcy paczka dotarła do magazynu i nie mogła zostać dostarczona z powodu niekompletnego adresu. Jego uzupełnienie ma być możliwe pod podanym linkiem rzekomo tylko w ciągu 12 godzin. To oczywiście zmyślona historia - żadna paczka z błędnym adresem w praktyce nie została wysłana. W tym przypadku wiadomość nadawana jest z numeru +923313254391.

Fałszywa wiadomość z numeru +92
Fałszywa wiadomość z numeru +92© dobreprogramy

Jeśli przyszła ofiara nie zorientuje się, że to przekręt i odwiedzi podaną stronę, trafi na spreparowaną witrynę z formularzem, gdzie zwykle wyłudzane są kolejno dane osobowe, a później login i hasło do banku lub kompletne numery karty płatniczej - pod pretekstem potwierdzenia danych lub uiszczenia niewielkiej opłaty. To otwarcie drogi do kradzieży pieniędzy. Możliwe są próby bezpośredniego włamania na konto z wykorzystaniem zdobytych danych lub podpięcie karty ofiary do subskrybowania jakiejś usługi.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Częstym zjawiskiem jest podpinanie karty do takich usług, które pobierają niewielkie kwoty z konta w dużych odstępach czasu. Osoby, które nie kontrolują stanu konta w banku na co dzień i nie analizują historii, mogą przeoczyć takie operacje i przez długi czas nie zorientować się, że padły ofiarami oszustwa. W ten sposób realizowana była m.in. kampania, w której oszuści stworzyli fałszywą ankietę z wykorzystaniem logo sklepów Kaufland.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Jesteś świadkiem próby oszustwa?Poinformuj nas o tym zdarzeniu!

Programy

Zobacz więcej
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (11)